Παρασκευή 24 Μαρτίου 2017

ΣΧΕΔΙΟ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑΣ  ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ
ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:  ΜΠΑΤΖΑΚΑΣ  ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Δ/ΝΤΗΣ 1ου ΣΔΕ Δομοκού (Φυλακών)
 ΠΕ04-01 (ΦΥΣΙΚΟΣ Med)

ΑΥΤΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:
     Αφού έχω ελέγξει κατά την ώρα του διαλείμματος ότι τα θρανία είναι τοποθετημένα κυκλικά μέσα στην αίθουσα, μπαίνω μόλις χτυπήσει το κουδούνι,  χαιρετώ, αναφέρω το όνομά μου και εκφράζω την ιδιαίτερη χαρά μου που βρίσκομαι σ’ ένα χώρο με ενήλικους,  τονίζοντας ότι:  έχουμε  κοινά προβλήματα ως εργαζόμενοι, οικογενειάρχες, γονείς κ.α. και  θεωρώ ότι μπορούμε μεταξύ μας να μοιραστούμε πιο εύκολα τις εμπειρίες, τις ιδέες και τις προτάσεις μας, ώστε αλληλοβοηθούμενοι  να απολαύσουμε μέσα από μια δημιουργική διαδικασία μάθησης και ένα δημοκρατικό περιβάλλον αλληλοσεβασμού, την πολύτιμη για όλους μας γνώση.  
     Με την  πολυετή εμπειρία που έχω μέχρι σήμερα στα ΣΔΕ, είμαι βέβαιος ότι αν διατηρήσουμε ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα, όχι μόνο θα καλύψουμε τα κενά στις  γνώσεις  όλων  μας, αλλά έχω την πεποίθηση ότι με έκπληξη θα διαπιστώσουμε αργότερα, πόσο προχωρήσαμε όλοι μαζί, πολύ πιο βαθιά στη γνώση από όσο φανταζόμασταν.
    Είμαι Φυσικός και μαζί θα συνεργαστούμε, για να κατανοήσουμε κατ’ αρχήν έννοιες και φαινόμενα του περιβάλλοντός μας,  στα πλαίσια του μαθήματος του Περιβαλλοντικού Γραμματισμού.  Ο βασικός μας όμως στόχος είναι,  πρώτο, να διαπιστώσουμε αν και σε τι πρέπει να αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι και δεύτερο, κατά πόσο πρέπει να προχωρήσουμε σε δράσεις, ώστε να συνεισφέρουμε σε μια αποτελεσματική κοινωνική αλλαγή σε σχέση με το περιβάλλον.

ΑΛΛΗΛΟΓΝΩΡΙΜΙΑ:
    Αφού έχω προηγουμένως ενημερωθεί για τον αριθμό και τα χαρακτηριστικά του τμήματος από τα έντυπα των συνεντεύξεων, έχω ετοιμάσει ομοιόμορφα καρτελάκια από χαρτόνι, όσα και ο αριθμός των εκπαιδευομένων και στο καθένα έχω αναγράψει  1α, 1β, 2α, 2β, 3α, 3β, …   όπου τα 1α-1β θα είναι το 1ο ζευγάρι, τα 2α-2β το δεύτερο κ.ο.κ., θα τα τοποθετήσω σε αδιαφανή σακούλα  την οποία θα περιφέρω για να τραβήξει ο κάθε εκπαιδευόμενος από μία καρτέλα. Κατόπιν τοποθετώ τα ζευγάρια στο ίδιο θρανίο και δίνοντάς τους χρονικό περιθώριο λίγων λεπτών, τους ζητώ να πει ο ένας στον άλλο το μικρό τους όνομα, από ποιον το έχουν πάρει και αν θέλουν (τονίζω ότι δεν είναι απαραίτητο), να πουν κάτι για το πρόσωπο προέλευσης του ονόματος και να παρουσιάσει ο καθένας το ταίρι του στην ολομέλεια.
   Προτιμώ αυτή την τεχνική διότι:
1.      Δεν δημιουργεί αμηχανία και εν τέλει αταξία στη διαδικασία γνωριμίας.
2.      Αποφεύγω τις προτιμήσεις φίλων για τη δημιουργία ζευγαριών.
3.      Η κλήρωση δημιουργεί πιο έντονο ενδιαφέρον για τη διαδικασία.
4.      Το μικρό όνομα του καθενός τον καθορίζει και συνήθως δημιουργεί θετικά συναισθήματα στους άλλους. Στην αντίθετη περίπτωση ο εκπαιδευόμενος “προστατεύεται” με μια απλή αναφορά προέλευσης.

ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  ΑΝΑΓΚΩΝ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ:
    Στη συνέχεια όπως είναι τοποθετημένοι σε ζευγάρια, τους ενώνω σε τετράδες (δύο γειτονικά ζευγάρια η καθεμία) και ζητώ να πει ο καθένας στα μέλη της ομάδας του:
1.       Αν τον προβληματίζει κάτι σε σχέση με το περιβάλλον.
2.      Αν έχει παρατηρήσει ή αντιμετωπίσει κάποιο φαινόμενο επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.
3.      Αν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο με το οποίο θα ήθελε  να ασχοληθούμε.
4.      Τι περιμένει να αποκομίσει από το συγκεκριμένο μάθημα.
   Στη λήξη του διαθέσιμου χρόνου, ζητώ από την κάθε ομάδα να ορίσει έναν εκπρόσωπο που θα μεταφέρει τις απόψεις της ομάδας του στην ολομέλεια.
   Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η δυσκολία και πιθανή αμηχανία του να μιλάει κάποιος για τον εαυτό του, παρακινεί το ενδιαφέρον και δημιουργεί μια καλή αρχή ώστε να συνηθίσει ο καθένας να ακούει τους άλλους, δημιουργούνται δηλαδή οι συνθήκες για ομαδοσυνεργατικό πνεύμα μέσα στο τμήμα.

   Εγώ καταγράφω στον πίνακα τις απαντήσεις που δίνουν οι εκπρόσωποι των ομάδων. Φυσικά αυτό μου δίνει τα επιπλέον ερεθίσματα που χρειάζομαι ως εκπαιδευτής, για να καθορίσω τις διδακτικές ενότητες στο πλάνο της χρονιάς, να το παρουσιάσω στην ολομέλεια του τμήματος για να εκφραστούν πιθανές παρατηρήσεις, υποδείξεις και ελλείψεις, ώστε αν χρειαστεί να τροποποιηθεί και εν τέλει να οριστικοποιηθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου